Matkamaalle mukana 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa

Uutinen

MatkaMaalle.fi on mukana tämän vuoden 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa nostaen esille kotimaisia maaseutukohteita. Kampanja on kotimaanmatkailua tukeva yhteiskampanja, joka kokoaa kotimaiset matkailutoimijat yhteen. Kampanja järjestetään seitsemättä kertaa ja sen tavoitteena on valtakunnallisen näkyvyyden mahdollistaminen jokaiselle matkailuyritykselle koosta riippumatta.

Kampanja kokoaa joka vuosi uudet valikoidut kotimaan kohteet 100syytä.fi-sivustolle. Matkamaalle-sivustolta mukaan on nostettu monipuolisesti aktiviteetteja ja majoituskohteita. Lähde maalle! -artikkelissa tuodaan esille ympäri Suomen sijaitsevia kotieläinpiha, maatila- ja farmikohteita. Eläinten kanssa puuhailu on kasvava matkailu- ja hyvinvointitrendi.

Mökki tekee loman -juttu esittelee tärppejä moninaisiin majoitusmahdollisuuksiin maalla, sillä majoitusvaihtoehtoja on mökeistä kartanoihin. Useissa kohteissa voit valita pelkän majoittumisen tai yhdistää kohteen palveluja majoittumisen yhteyteen. Maaseudun kohteista löytyvä tunnelma on aivan omanlaisensa ja monia kohteita kuvaakin loistavasti idyllisyys.

Kiinnostus kotimaanmatkailua kohtaan ennallaan

Suomalaisten matkailuhalukkuutta vuonna 2023 kartoittaneen kyselyn mukaan valtaosa (69 %) suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin. Moni suunnittelee kuitenkin reittisuunnitelmansa ja matkabudjettinsa hintojen nousun vuoksi erityisen tarkasti tänä kesänä. 36 % suomalaisista kertoo, että nykyinen maailmantilanne vaikuttaa erittäin tai melko paljon lomasuunnitelmien tekemiseen.

Suomalaisia kiinnostaa kotimaassa matkaillessa ennen kaikkea uusien luontokohteiden löytäminen (81 %), paikkakuntien nähtävyyksiin tutustuminen (78 %) ja ruokaelämykset (67 %). Kaksi viidestä suomalaisesta kertoo myös etsivänsä Suomessa niin kutsuttuja all inclusive -matkakohteita. Näihin kuuluu koko paketti sisältäen majoitukset, ruokailut ja erilaiset aktiviteetit.

Lähde: Vapaa-aika ja kotimaan matkailu – Sanoma 2023. Online-kysely toteutettiin Sanoman Suomitutka-paneelissa 24.1.–26.1.2023. 18–69-vuotiaat suomalaiset kuluttajat väestöä edustavasti, jossa otos N=835.